DZIAŁANIA PODEJMOWANE W NASZEJ SZKOLE W RAMACH PROJEKTU
"SZKOŁA BEZ PRZEMOCY"
I. Rozpoznanie problemu przemocy i agresji w szkole
Podjęte działania:
ankieta przeprowadzona wśród uczniów na temat bezpieczeństwa w szkole;
ankieta przeprowadzona wśród rodziców na temat bezpieczeństwa w szkole;
posiedzenie Rady Pedagogicznej, poświęcone bezpieczeństwu w szkole;
wywiady z rodzicami w czasie zebrań klasowych i indywidualnych spotkań.
II. Bezpieczeństwo na przerwach
Podjęte działania:
zwiększona liczba dyżurów nauczycielskich;
dyżury uczniów - pomoc w dyżurach nauczycieli;
dodatkowe dyżury w szatni;
sprowadzanie dzieci do szatni;
dyżury woźnych;
włączenie się do akcji "Cała Polska czyta dzieciom" pod hasłem "Cała szkoła czyta dzieciom" czytanie lektur w czasie długich przerw w bibliotece szkolnej
szkolny projekt "Bezpieczne przerwy" - opracowanie zestawu bezpiecznych gier i zabaw wraz z instrukcjami, w które uczniowie w czasie przerw mogą się bawić (na korytarzach, na boisku)
kąciki zainteresowań w klasach nauczania zintegrowanego - w salach lekcyjnych wydzielone miejsce do spokojnych gier i zabawy w czasie przerw.
III. Działalność Samorządu Uczniowskiego
w zakresie bezpieczeństwa i integracji społeczności uczniowskiej
Podjęte działania:
- realizacja pomysłu "Skrzynka bezpieczeństwa i zaufania" - skrzynka, do której uczniowie (szczególnie nieśmiali, wykazujący wycofującą się postawę) mogą wrzucać kartki z różnymi informacjami, problemami lub pomysłami;
- ogólnoszkolne imprezy, propagujące integrację społeczności, tolerancję, życzliwość, wspólne spędzanie czasu:
- Konkurs "Osobowość uczniowska"
- Dzień życzliwości - coroczny ogólnoszkolny happening, 21 listopada
- Wspólne andrzejki
- Mikołajki
- Bal karnawałowy
- Konkurs "Rozwiązuję spory bez przemocy" - wybieramy mediatorów klasowych
- Święto wiosny - wspólnie "wagarujemy" - szkolne zabawy i konkursy z okazji nadejścia wiosny - "Bijemy rekordy"
- Święto szkoły - wspólny wyjazd w plener, poza miasto
- akcje charytatywne:
- Włączenie się do akcji Fundacji "Pomóż i TY"
- Włączenie się do akcji zbiórki karmy dla zwierząt
- Włączenie się do akcji "Góra grosza"
- Włączenie się do akcji "Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy".
- prowadzenie apeli porządkowych na temat bezpieczeństwa i porządku w szkole;
- aktywne uczestnictwo rodziców w życiu szkolnym dziecka - I Szkolny Rodzinny Piknik "Majówka z tatą i mamą"
- całoroczna akcja "Zastanów się, może to warto!" - prezentacja sylwetek uczniów, ich osiągnięć, zainteresowań
IV. Współdziałanie i współpraca
Podjęte działania:
- realizacja projektu szkolnego "Klasy partnerskie" - cykliczna (trzyletnia) współpraca klas starszych z młodszymi - każda młodsza klasa ma swojego "partnera" wśród klas starszych;
- współpraca poszczególnych klas nauczania zintegrowanego z okolicznymi przedszkolami - wspólne zajęcia, zaproszenia do szkolnego kina;
- współpraca z policją - coroczne spotkania z klasami pierwszymi
i szóstymi;
- współpraca ze strażą miejską - spotkania z klasami czwartymi;
- współpraca z PCK - coroczne spotkania z klasami pierwszymi
i szóstymi na temat udzielania pierwszej pomocy i unikania wypadków;
- współpraca ze Stowarzyszeniem przeciw przemocy;
- współpraca z Polskim Centrum Mediacji;
- współpraca z Radą Osiedla - np. pomoc Rady w organizowaniu spotkań z instytucjami;
- współpraca ze Specjalistyczną Poradnią Wspierania Rozwoju i Terapii w Łodzi:
- zajęcia z klasami na wybrane tematy - zajęcia psychoedukacyjne i profilaktyczne,
- zajęcia z wybranymi klasami z zakresu treningu kontroli złości oraz technik mediacji
- współpraca w zakresie działań terapeutycznych w odniesieniu do uczniów z zaburzeniami i problemami wychowawczymi;
- organizacja nauczania z wykorzystaniem metod interaktywnych (praca w małych grupach),
- koncentrowanie się nauczycieli na pozytywnych cechach i właściwościach uczniów.
V. Zajęcia pozalekcyjne
Podjęte działania:
- wolontariat nauczycieli w zakresie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych - bogata oferta kół zainteresowań, dodatkowych zajęć z uczniem, w celu pożytecznego zagospodarowania czasu wolnego:
- koła teatralne
- koło ortograficzne
- koło polonistyczne
- koło historyczne
- koło przyrodnicze
- koło sympatyków Wielkiej Brytanii
- zajęcia pod hasłem "Podróże po Europie"
- koło języka rosyjskiego
- koło orgiami
- dodatkowe zajęcia z języka angielskiego
- zajęcia informatyczne
- chór
- koło plastyczne
- koło dziennikarskie - redagowanie gazetki szkolnej
- dodatkowe zajęcia sportowe:
- UKS - sekcja piłki nożnej i siatkówki
- rajdy piesze w dni wolne od zajęć
- zajęcia świetlicy profilaktycznej - oferta szczególnie skierowana do osób
z zachowaniami nieakceptowanymi społecznie.
VI. Działania na terenie klasy:
- lekcje wychowawcze na temat agresji
i przemocy oraz sposobów radzenia sobie z tym problemem;
- spotkania ze specjalistami z poradni uzależnień; zajęcia zawierają opracowane przez specjalistów scenariusze zajęć.
- włączanie rodziców w życie klasy
i szkoły poprzez uczestnictwo rodziców w imprezach klasowych, szkolnych zabawach, dyskotekach, w czasie których wraz z nauczycielami dbają o bezpieczeństwo dzieci, wspólne wyjścia w teren;
- autorskie programy klas:
- klasy teatralne
- program j. polskiego z elementami informatyki
- program nauczania zintegrowanego "Wędruj z nami".
VII. Działania na terenie szkoły:
Podjęte działania:
- monitoring - szkoła zabezpieczona jest systemem monitorowania; zamontowane są czujniki ruchu;
- bezpieczny Internet:
- Internet na terenie szkoły posiada system zabezpieczający przed otwieraniem stron przeznaczonych dla dorosłych,
- zajęcia na temat bezpiecznego korzystania z Internetu dla wszystkich klas uczących się informatyki,
- ankietowanie uczniów i rodziców
- spotkanie na temat bezpiecznego Internetu dla rodziców
- ustalenie ścisłych procedur postępowania w przypadku wystąpienia przemocy i agresji w szkole;
- działalność Rzecznika Praw Ucznia naszej szkoły;
- nowelizacja regulaminu zachowania się ucznia w szkole - uzupełnienie o zapis: "uczeń ma obowiązek dążyć do polubownych rozwiązań konfliktów" - podpisanie znowelizowanego regulaminu przez wszystkich uczniów.
VIII. Kształcenie nauczycieli
szkolenie nauczycieli (cała rada pedagogiczna) na temat radzenia sobie z przemocą i agresją w szkole oraz w zakresie prowadzenia mediacji;
spotkanie nauczycieli z policją - omówienie sytuacji prawnej nieletnich, postępowania z punktu widzenia prawa w sytuacji wystąpienia przemocy lub agresji;
kursy indywidualne w zakresie bezpieczeństwa;
wymiana doświadczeń wychowawców klas podczas indywidualnych rozmów;
poruszanie tematyki bezpieczeństwa na posiedzeniach zespołów samokształceniowych.
IX. Działania nauczycieli zmierzające do poprawy jakości kontaktów interpersonalnych oraz do szukania sposobów radzenia sobie ze stresem.
Podjęte działania:
wspólne wigilie, wieczory andrzejkowe, Dzień Nauczyciela;
wspólne wyjazdy integracyjne (zajęcia sportowe, zajęcia z arteterapii, wspólne śpiewanie przy ognisku);
występy nauczycieli na szkolnej scenie (wystawianie raz do roku przedstawień teatralnych dla uczniów);
organizowanie wystawy "My też byliśmy uczniami" (wystawa z okazji Dni Otwartych Szkoły). Była to druga wystawa mająca na celu integrację zespołu nauczycieli oraz integrację uczniów z nauczycielami. Pierwsza pt. "Pasje naszych nauczycieli" - odbyła się w lutym 2006r.
X. Pedagogizacja rodziców
Podjęte działania:
rozmowy z rodzicami podczas zebrań na temat zapobiegania agresji i przemocy (z wykorzystaniem wiedzy uzyskanej na szkoleniach);
kurs dla rodziców w zakresie technik mediacyjnych w oparciu o metody "wychowania bez porażek" autorstwa Gordona.
XI. Działalność biblioteki szkolnej
Podjęte działania:
wzbogacanie oferty biblioteki szkolnej o pozycje z zakresu przemocy, agresji, radzenia sobie z wymienionymi problemami, scenariuszy zajęć wychowawczych nawišzujšcych do tej tematyki;
przygotowanie banku scenariuszy zajęć, majšcych na celu eliminację zachowań agresywnych i przemocy - propozycje zajęć na godz. wychowawcze
POWRÓT