DZIAŁANIA PODEJMOWANE W NASZEJ SZKOLE W RAMACH PROJEKTU
"SZKOŁA BEZ PRZEMOCY"


I. Rozpoznanie problemu przemocy i agresji w szkole

Podjęte działania:

  • ankieta przeprowadzona wśród uczniów na temat bezpieczeństwa w szkole;
  • ankieta przeprowadzona wśród rodziców na temat bezpieczeństwa w szkole;
  • posiedzenie Rady Pedagogicznej, poświęcone bezpieczeństwu w szkole;
  • wywiady z rodzicami w czasie zebrań klasowych i indywidualnych spotkań.


    II. Bezpieczeństwo na przerwach

    Podjęte działania:

  • zwiększona liczba dyżurów nauczycielskich;
  • dyżury uczniów - pomoc w dyżurach nauczycieli;
  • dodatkowe dyżury w szatni;
  • sprowadzanie dzieci do szatni;
  • dyżury woźnych;
  • włączenie się do akcji "Cała Polska czyta dzieciom" pod hasłem "Cała szkoła czyta dzieciom"
  • czytanie lektur w czasie długich przerw w bibliotece szkolnej
  • szkolny projekt "Bezpieczne przerwy" - opracowanie zestawu bezpiecznych gier i zabaw wraz z instrukcjami, w które uczniowie w czasie przerw mogą się bawić (na korytarzach, na boisku)
  • kąciki zainteresowań w klasach nauczania zintegrowanego - w salach lekcyjnych wydzielone miejsce do spokojnych gier i zabawy w czasie przerw.


    III. Działalność Samorządu Uczniowskiego w zakresie bezpieczeństwa i integracji społeczności uczniowskiej

    Podjęte działania:
    IV. Współdziałanie i współpraca

    Podjęte działania:

    V. Zajęcia pozalekcyjne

    Podjęte działania:


    VI. Działania na terenie klasy:
    VII. Działania na terenie szkoły:

    Podjęte działania:

    VIII. Kształcenie nauczycieli

  • szkolenie nauczycieli (cała rada pedagogiczna) na temat radzenia sobie z przemocą i agresją w szkole oraz w zakresie prowadzenia mediacji;
  • spotkanie nauczycieli z policją - omówienie sytuacji prawnej nieletnich, postępowania z punktu widzenia prawa w sytuacji wystąpienia przemocy lub agresji;
  • kursy indywidualne w zakresie bezpieczeństwa;
  • wymiana doświadczeń wychowawców klas podczas indywidualnych rozmów;
  • poruszanie tematyki bezpieczeństwa na posiedzeniach zespołów samokształceniowych.


    IX. Działania nauczycieli zmierzające do poprawy jakości kontaktów interpersonalnych oraz do szukania sposobów radzenia sobie ze stresem.

    Podjęte działania:

  • wspólne wigilie, wieczory andrzejkowe, Dzień Nauczyciela;
  • wspólne wyjazdy integracyjne (zajęcia sportowe, zajęcia z arteterapii, wspólne śpiewanie przy ognisku);
  • występy nauczycieli na szkolnej scenie (wystawianie raz do roku przedstawień teatralnych dla uczniów);
  • organizowanie wystawy "My też byliśmy uczniami" (wystawa z okazji Dni Otwartych Szkoły). Była to druga wystawa mająca na celu integrację zespołu nauczycieli oraz integrację uczniów z nauczycielami. Pierwsza pt. "Pasje naszych nauczycieli" - odbyła się w lutym 2006r.


    X. Pedagogizacja rodziców

    Podjęte działania:

  • rozmowy z rodzicami podczas zebrań na temat zapobiegania agresji i przemocy (z wykorzystaniem wiedzy uzyskanej na szkoleniach);
  • kurs dla rodziców w zakresie technik mediacyjnych w oparciu o metody "wychowania bez porażek" autorstwa Gordona.


    XI. Działalność biblioteki szkolnej

    Podjęte działania:

  • wzbogacanie oferty biblioteki szkolnej o pozycje z zakresu przemocy, agresji, radzenia sobie z wymienionymi problemami, scenariuszy zajęć wychowawczych nawišzujšcych do tej tematyki;
  • przygotowanie banku scenariuszy zajęć, majšcych na celu eliminację zachowań agresywnych i przemocy - propozycje zajęć na godz. wychowawcze


    POWRÓT