SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH PRZEPROWADZONYCH DNIA 25 MARCA 2004R. PRZEZ ANNĘ OLASIK W KLASIE III.
Ośrodek tematyczny: „ Witaj, wiosno”
Zapis w
dzienniku: „
List od Pani Wiosny”. Ilustrowanie ruchem piosenki „Wiosna w błękitnej
sukience”. Swobodne wypowiedzi na temat zmian zachodzących wiosną.
Rozwiązywanie zagadek. Uzupełnianie listu Wiosny brakującymi wyrazami.
Dzielenie sposobem pisemnym. Układanie z rozsypanki
sylabowej haseł o ochronie przyrody ich zapisywanie w zeszycie. Projektowanie i
wykonanie stroju Wiosny. Redagowanie opisu wybranego stroju.
Cele ogólne:
·
doskonalenie umiejętności wykonywania dzielenia sposobem
pisemnym,
·
rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
·
kształcenie umiejętności konstruowania opisu,
·
kształcenie właściwego stosunku do przyrody,
·
wdrażanie do efektywnej i zgodnej współpracy w grupie,
·
rozwijanie twórczej aktywności uczniów
Cele operacyjne:
Uczeń:
·
ilustruje ruchem piosenkę pt. „ Wiosna w błękitnej sukience”,
·
wymienia oznaki wiosny,
·
rozumie czytany tekst,
·
wykonuje dzielenie sposobem pisemnym w zakresie tysiąca,
·
uzupełnia tekst brakującymi wyrazami,
·
stosuje zasadę pisowni „ nie” z czasownikami,
·
rozpoznaje zdania rozkazujące,
·
wymienia ptaki śpiewające,
·
układa hasła zabraniające niszczenia przyrody ,
·
projektuje sukienkę Wiosny wykorzystując różne materiały,
·
gromadzi słownictwo potrzebne do opisu stroju Wiosny,
·
redaguje opis stroju Wiosny według planu,
·
efektywnie współpracuje przy wykonywaniu zadań w grupie,
Metody wg W. Okonia:
·
asymilacji wiedzy ( pogadanka, pokaz, praca z karta pracy )
·
działań praktycznych (realizacja działań twórczych)
·
waloryzacji treści ( ekspresja ruchowa i plastyczna)
·
samodzielnego dochodzenia do wiedzy ( metoda sytuacyjna)
Formy pracy:
·
zbiorowa jednolita,
·
indywidualna jednolita,
·
grupowa jednolita,
Środki dydaktyczne:
ilustracja obrazująca zmiany zachodzące wiosną, kaseta z piosenką : „Wiosna w
błękitnej sukience” , list Wiosny, koperty z zadaniami dla każdej grupy,
ilustracje ptaków, karty pracy, duże kolorowe kartony z konturami postaci
Wiosny.
Czas trwania: 3
godziny lekcyjne
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Ilustrowanie ruchem piosenki
pt. „ Wiosna w błękitnej sukience”.
2. Swobodne wypowiedzi na temat
zmian zachodzących w przyrodzie na wiosnę na podstawie własnych obserwacji i
ilustracji.
3. Rozwiązywanie krzyżówki.
Uczniowie wspólnie odgadują zagadki, których
rozwiązania są hasłami krzyżówki.
Ma wysokie nogi w czerwonych
bucikach.
Gdy go żabka dojrzy, to czym prędzej zmyka. (bocian)
Młody
juhas chwycił się za głowę,
gdy zobaczył w śniegu kwiaty fioletowe. (krokusy)
Szarzeje
i niknie w jesieni.
A
wiosną na łące znów się zieleni. (trawka)
Jaką
nosi nazwę każdy ptak malutki,
Ten z
kurnika, z dziupli, ten z gniazdka i z budki? (pisklę)
Ma
koronę – królem nie jest.
Pączki
ma – lecz ty ich nie jesz.
W
środku – słoje – nie ze szkła.
W
papier się zmienić da. ( drzewo)
Kiedy
wstaje – dzień nastaje,
Gdy zachodzi – noc
przychodzi. (słońce)
W
krótkiej nazwie kwiatów mieszczą się „sanki”’
A te
kwiaty kwitną w marcu, w mroźne poranki. (sasanki)
Zimą
przy kominie usłyszysz świerszczyka.
Wśród
wieczornej, letniej ciszy piękny śpiew ... (słowik)
4. Uzupełnianie tekstu listu od
wiosny brakującymi wyrazami. Uczniowie pracują w grupach.
Łódź, 25 marca 2004 r.
Drogie
Dzieci!
Powodzenia!
Wiosna
krajów, przyjaciół, czas, pąki,
kwiaty, pracowici
5. Odczytanie listu i rozdanie
zadań każdej grupie.
a) Zadanie pierwsze ( czerwona
koperta).
W kopercie znajdują się:
ilustracje ptaków, karta z nazwami ptaków.
Dzieci muszą dopasować
ilustracje ptaków do ich nazw. Następnie naklejają ptaki w odpowiednich
miejscach na kartonie.(załącznik nr 1)
b) Zadanie drugie (koperta
zielona).
W kopercie znajdują się
kartoniki z działaniami.
Uczniowie wykonują
obliczenia – dzielenie sposobem pisemnym. Wyniki układają rosnąco, a następnie
odczytują hasło. (załącznik nr 2)
Każda grupa odczytuje swoje
hasło, a nauczyciel zapisuje je na tablicy.
Nie depczcie trawników!
Nie zrywajcie kwiatów chronionych!
Nie płoszcie ptaków!
Nie hałasujcie w lesie!
Nie łamcie gałęzi!
Nie zaśmiecajcie środowiska!
Uczniowie wyjaśniają zasadę
pisowni „nie’ z czasownikami. Nadają nazwę zdaniom zakończonym wykrzyknikiem (zdania
rozkazujące), a następnie przepisują je do zeszytu.
c) Zadanie trzecie (koperta
fioletowa). Prośba pani Wiosny o wykonanie stroju.
Kochane dzieci!
Mój strój jest już bardzo
zniszczony. Nie mogę się w nim nikomu pokazać. Potrzebuję projektu na nowa sukienkę.
Mam nadzieję, że zaprojektujecie dla mnie wspaniałą kreację.
Prezentacja wykonanych prac przez poszczególne
grupy.
Wybór najładniejszego projektu.
6. Gromadzenie słownictwa
potrzebnego do opisu stroju wiosny.
7. Ustne redagowanie opisu
według ustalonego planu.
8. Układanie i zapisywanie
opisu do zeszytów.
9. Podsumowanie dnia: Dokończ
zdania:
„ Dziś podobało mi się…”, „ Dziś nie podobało mi się
…”.