Kampania "Wybieram wodę"
KAMPANIA SPOŁECZNO – EDUKACYJNA
„WYBIERAM WODĘ”
W trosce o zdrowie W trosce o
środowisko
Ogólnopolski program edukacyjny
oraz konkurs
„Wybieram Wodę” dla szkół podstawowych
Z inicjatywy Polskiego
Towarzystwa Dietetyki oraz
Instytutu Promocji Zdrowia i Dietoterapii
Patronat nad programem
objął Minister Zdrowia oraz Kuratoria Oświaty
Celem programu jest edukacja w zakresie prawidłowego
nawodnienia organizmu oraz promocja racjonalnego gospodarowania wodą i
jej oszczędzanie. W krajach europejskich rocznie przypada średnio trzy razy więcej wód powierzchniowych na jednego mieszkańca niż w Polsce, stąd wiedza dotycząca racjonalnego gospodarowania wodą powinna być szeroko popularyzowana w naszym kraju. Dlatego też ważnym elementem projektu będzie promocja ochrony naturalnych zasobów wodnych, które chronią nas przed deficytem niezbędnego składnika diety. Program „Wybieram wodę” ma na celu promocję korzyści płynących z picia wody, zarówno wodociągowej, jak i butelkowanej. Edukacja z zakresu prawidłowego nawodnienia organizmu prowadzona również będzie w kontekście prawidłowo zbilansowanej diety. Co więcej, działania w ramach programu będą podkreślać rolę wody nie tylko w zachowaniu zdrowia, ale także w środowisku, gospodarce, przemyśle i rolnictwie. Z uwagi na potrzebę ochrony naturalnych zasobów wodnych, jednym z kluczowych zadań projektu będzie także propagowanie racjonalnego gospodarowania wodą i jej oszczędzania. Kampania społeczna „Wybieram wodę” skierowana jest do grup społecznych szczególnie narażonych na niedostateczne nawodnienie organizmu: małych dzieci, młodzieży szkolnej, kobiet w ciąży, seniorów oraz osób aktywnie uprawiających sport.
Niezbędność wody poza wiodącą rolą w powstaniu i
utrzymaniu życia, widać w każdej aktywności ludzkiej. Woda porusza
turbiny, wykorzystywana jest w przemyśle, służy do transportu wodnego,
nawadniania pól; jest niezbędna do rekreacji i hodowli ryb. |
Czas
trwania projektu w naszej szkole: listopad 2016 – czerwiec 2017
Koordynator projektu p. Anna Gendek – nauczycielka przyrody
Relacja z akcji edukacyjnej w Szkole Podstawowej
z Oddziałami Integracyjnymi nr 111 w Łodzi
w ramach konkursu „Wybieram Wodę”
Koordynatorem akcji jest nauczycielka przyrody p. Anna Gendek
www.sp111.edu.lodz.pl sp111@poczta.onet.pl
Ogłoszenie
wyników Ogólnopolskiego Konkursu
„Wybieram wodę”
15 grudnia 2016r. ogłoszono wyniki Ogólnopolskiego Konkursu
„Wybieram wodę”.
Komisja konkursowa wyłoniła 5 Laureatów Konkursu oraz przyznała 10 Wyróżnień.
Nasza szkoła znalazła się wśród Laureatów:
1. Szkoła Podstawowa w Czerninie
2. Szkoła Podstawowa nr 17 z Oddziałami Integracyjnymi w Kaliszu
3. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 111 w Łodzi
4. Szkoła Podstawowa im. Stefana Żeromskiego w Trzcińsku-Zdroju
5. Gminny Zespół Szkół w Łagowie,
dzięki m.in. ogromnemu zaangażowaniu uczniów klasy Vb.
Wszystkie klasy biorące udział w Programie „Wybieram wodę” otrzymują
certyfikaty.
Nagroda główna to: prawo darmowego wejścia na
spotkanie edukacyjne w ramach Programu Edukacji Ekologicznej
Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w m.st. Warszawie S.A. „Z
Wisły do Wisły – podróże z Kropelkiem”
na terenie Stacji Uzdatniania Wody „Filtry” przy ul. Koszykowej 81 w Warszawie,
połączone ze zwiedzaniem Stacji Filtrów.
Gratulujemy!
Koordynator
projektu edukacyjnego i konkursu „Wybieram wodę”
nauczycielka przyrody p. Anna Gendek
Działania wychowawców klas w ramach projektu
Klasa Ib w
programie edukacyjnym "Wybieram wodę"
Nasza szkoła wzięła udział w PROGRAMIE
EDUKACYJNYM " WYBIERAM WODĘ". W dn 7.12.2016 p. Olasik przeprowadziła
w klasie Ib lekcję pt. "Od kropli wody do organizmu człowieka". Dzieci
opowiadały dlaczego woda jest ważna, nie tylko
dla człowieka. Dowiedziały się, że najlepiej pić czystą wodę, a nie napoje
kolorowe.
To już kolejna lekcja z tematyki zdrowego żywienia.
Uczniowie klasy III d wzięli udział w zajęciach na
temat "Od kropli wody do organizmu człowieka" dnia 8.12.2016 r.
Dzieci chętnie w nich uczestniczyły, z zaangażowaniem rozwiązywały zadania i
odpowiadały na pytania.
Wykazały sie ogromną wiedza na temat znaczenia wody w życiu człowieka. Chętnie
piły wodę mineralną
rozumiejąc jej dobroczynny wpływ na organizm człowieka.
Zajęcia projektowe w klasie IIIa
Klasa IIIa wzięła udziale w Ogólnopolskim projekcie ""Wybieram wodę", który ma
na celu promowanie zachowań
prozdrowotnych oraz zapoznaje z rolą prawidłowego nawadniania organizmu jako
podstawowego działania
kształtującego prawidłowe nawyki żywieniowe.
Informacje dodatkowe
Badanie jakości wody z czterech ujęć – zajęcia terenowe
w Lesie Łagiewnickim.
15 listopada 2016r. grupa uczniów z klasy Vb pod opieką
nauczycielki przyrody p. Anny Gendek postanowiła dokonać poboru wody
z czterech ujęć w Lesie Łagiewnickim. Las ten, to największy w Europie
(1205ha), unikatowy park miejski, położony
w granicach Łodzi (zaledwie kilka km od naszej szkoły, znajdującej się w
centrum). Wewnątrz niego wyodrębniono Rezerwat Las Łagiewnicki.
Las Łagiewnicki, to także część Parku Krajobrazowego Wzniesień Łódzkich. Łódź
jest miastem wyjątkowym. W jej granicach płynie 19 rzek i strumieni,
posiadających nazwy. Część z nich jest niewidoczna, gdyż zostały poprowadzone
kanałami. W dawnych wiekach, dzięki zasobom wody i drewna,
jak również poprzez działania ludzi, którzy te walory zauważyli i opisali (m.in.
Stanisław Staszic, czy Rajmund Rembieliński) - Łódź stała się wielkim
miastem przemysłowym( w XIX w. w przeciągu stulecia liczba ludności zwiększyła
się w Łodzi 600 krotnie – nieporównywalny wzrost demograficzny
w skali całej Europy). Dzięki tym walorom zyskała miano „ Ziemi Obiecanej”, co
znalazło wyraz w literaturze.
Obecnie miasto liczy ok. 699 tys. mieszkańców, zajmując trzecie miejsce w
kraju.
Uczniowie zaopatrzeni w odpowiedni sprzęt, pobrali wodę :
1. ze stawów przepływowych;
2. z zastoiska przy stawach;
3. z rzeki Łagiewniczanki;
4. ze studni głębinowej położonej przy Sanktuarium św. Antoniego
i klasztorze oo. Franciszkanów;
Planowaliśmy również pobrać wodę ze źródła (słynącego z cudów) w kaplicy pod
wezwaniem św. Antoniego (jednak pompa w studni jest wyłączona o tej porze roku);
pobór wody nastąpi wiosną.
Po powrocie do szkoły uczniowie pod mikroskopem obserwowali
pobrany materiał – krople wody z czterech ujęć. Dokonali analizy jej jakości.
Uświadomili sobie,
że na jakość wody wpływa wiele czynników, m.in. działalność człowieka. To od nas
zależy stan środowiska leśnego, wód, powietrza, gleb oraz biosfery.
Podczas wędrówki na podstawie spostrzeżeń i badań opracowaliśmy ścieżkę
biohydrologiczną oraz znaleźliśmy skarby dziedzictwa narodowego.
Materiały zgromadzone w czasie zajęć terenowych
zainspirowały nas do wzięcia udziału w ogólnopolskim
programie edukacyjnym oraz
konkursie „ Wybieram wodę”.
Oto nasza fotorelacja:
Pobór wody ze stawu.
Pobór wody z zastoiska.
Pobór wody z rzeki Łagiewniczanki.
Pobór wody z drugiego stawu przepływowego.
Opisujemy próbki z wodą.
Jesteśmy w Lesie Łagiewnickim – to widać.
Na moście nad rzeką Łagiewniczanką.
Przed kapliczką św. Antoniego.
Obserwacja kropli wody pod mikroskopem.
Trasa naszej wyprawy.
Wycieczka do Warszawy – nagrodą Ogólnopolskiego Konkursu „Wybieram Wodę”
Rok 2017 – Rok rzeki Wisły
Nasza Szkoła
znalazła się wśród laureatów Ogólnopolskiego Konkursu „Wybieram Wodę”
dzięki ogromnemu
zaangażowaniu uczniów klasy Vb.
Nagrodą główną było wejście do Miejskiego
Przedsiębiorstwa
Wodociągów i Kanalizacji na terenie Stacji Uzdatniania Wody „Filtry” w
Warszawie,
połączone ze zwiedzaniem Stacji Filtrów.
Dnia 2 marca br. klasa Vb wraz z klasą partnerską IIb (biorącą, także udział w
Konkursie) pod opieką wychowawców:
p. D. Stelmasiaka, p. J.Wróblewskiej i nauczyciela przyrody p. A. Gendek odbyły
wycieczkę do Warszawy.
Celem tej wyprawy było uczestnictwo w programie edukacyjno – ekologicznym,
opracowanym i wdrażanym przez
Wodociągi m.st. Warszawy. Mogliśmy zobaczyć (projekcja filmu pt.”Z Wisły do
Wisły”) pobór wody z Wisły wraz
z procesem jej uzdatniania. Woda pobierana jest przez stacjonarną instalację
zlokalizowaną w nurcie rzeki,
tzw. „Grubą Kaśkę”(największa studnia infiltracyjna w Europie). Obiektami, które
obejrzeliśmy i nas zachwyciły były:
wieża ciśnień (zbudowana w latach 1883 – 1886, osiągająca 40m wysokości) oraz
zbiorniki wody czystej, zawierające
filtry powolne – podziemne budowle, które ze względu na swoją architekturę
nazywane są „podziemnymi katedrami”.
Inicjatorem budowy wodociągów w Warszawie był p.o. prezydenta Warszawy rosyjski
emerytowany wojskowy
Sokrates Starynkiewicz. Zainspirował go do tego fatalny stan higieny i zdrowia w
stolicy - wówczas pod zaborem -
skutkujący dużą śmiertelnością mieszkańców. Projektantem, w latach 1876 – 78,
został uznany w świecie brytyjski
inżynier William Lindley. Budowę nadzorowali jego dwaj synowie, z których
starszy, również William, jest autorem
projektu i wykonania łódzkich wodociągów.
Samo pozyskiwanie i rozprowadzanie wody to za mało, aby woda była zdrowa i
bezpieczna dla konsumentów.
Konieczne jest jej oczyszczanie i uzdatnianie. Proces ten jest realizowany przez
Stacje Filtrów.
Podczas poboru i uzdatniania, woda
przechodzi wiele procesów: |
W
2012r. Stacja Filtrów została wpisana na listę pomników historii. Trwają
starania o wpisanie zespołu Stacji Filtrów
na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Pełni wrażeń i napełnieni wiedzą o tym, że woda jest najcenniejszym darem
natury, bez którego życie na Ziemi jest
niemożliwe i należy ją rozsądnie wykorzystywać, wyruszyliśmy z przewodnikiem
zwiedzać stolicę. Obejrzeliśmy Stare Miasto,
Plac Zamkowy z Kolumną Zygmunta i Zamkiem Królewskim, jak również szereg
pomników wielkich Polaków:
M. Kopernika, A. Mickiewicza, B. Prusa, kardynała St. Wyszyńskiego, a także
monument Syrenki nad Wisłą.
Podziwialiśmy również zmianę warty przed Belwederem – siedzibą Prezydenta RP.
Poruszaliśmy się głównie metrem.
Widzieliśmy pierwszą i drugą jego „nitkę”. Robi wrażenie - nie tylko szybkość
pociągu, ale zarówno wystrój, jak i estetyka
podziemnych stacji. Szkoda, że podziemnej kolei nie ma jeszcze w Łodzi!
szersza fotorelacja na naszym facebook'u
Zaproszenie do udziału w Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym
dla uczniów Szkół Podstawowych „Wybieram Wodę…”
W związku z udziałem naszej szkoły w tym roku szkolnym w
Programie Edukacyjnym „Wybieram Wodę”,
zapraszamy
wszystkich uczniów z klas I – VI do udziału w Ogólnopolskim Konkursie
Plastycznym „Wybieram Wodę…”.
Prace plastyczne uczniów najpierw wezmą udział w konkursie szkolnym. Pięć
wyróżnionych rysunków, zostanie przesłanych
na konkurs ogólnopolski. Pozostałe ozdobią nasza szkołę z okazji Dnia Ziemi.
REGULAMIN KONKURSU PLASTYCZNEGO DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH „WYBIERAM WODĘ …”
Celami Konkursu są:
a) kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego nawodnienia organizmu; b) promocja programu edukacyjnego organizowanego przez Organizatora pod nazwą „Wybieram wodę – program edukacyjny dla szkół podstawowych”; c) rozwój umiejętności plastycznych wśród dzieci. |
Prace nadesłane
na Konkurs muszą być pracami własnymi ich autorów, nigdzie wcześniej
niepublikowanymi oraz
nie przedstawianymi na innych konkursach.
Każdy z Uczestników może przekazać tylko jedną pracę konkursową.
Prace konkursowe
powinny być wykonane na papierze w
formacie A4, dowolną techniką plastyczną (np. ołówek, kredka,
pastele, farby plakatowe, wycinanki itp.), za wyjątkiem: collage’u z materiałów
sypkich i spożywczych oraz prac przestrzennych
i prac z zastosowaniem plasteliny, i zawierać
rozwinięcie hasła „Wybieram wodę …” w kontekście prawidłowego nawodnienia
organizmu.
Tematyka prac konkursowych powinna obejmować istotną rolę wody w życiu
człowieka.
Organizator nie zwraca prac zgłoszonych do Konkursu ani ich autorom, ani Szkołom
Podstawowym. Zgłoszenie pracy do Konkursu
jest równoznaczne z nieodpłatnym przeniesieniem na Organizatora prawa własności
złożonego egzemplarza pracy konkursowej.
Prace oceniane będą według następujących kryteriów:
a) oryginalność; b) dobra identyfikacja pracy z tematem; c) czytelność; d) charakter promocyjny. |
Laureatom Konkursu przyznane zostanie 10 nagród rzeczowych, każda
o wartości nie przekraczającej
w chwili przekazania kwoty 300 zł brutto: oraz 30 wyróżnień w postaci nagród
rzeczowych o wartości
nie przekraczającej 50 zł brutto. Szkole Podstawowej, której uczeń zostanie
laureatem Konkursu
i otrzyma jedną z 10 nagród głównych, Organizator przekaże nagrodę w postaci
zapasu wody butelkowanej.
Na życzenie organizatorów w celu obiektywnego wytypowania
rysunków, nie należy ich podpisywać, zostaną one odpowiednio
zaszyfrowane i wraz z oświadczeniem rodziców wysłane do Instytutu Promocji
Zdrowia i Dietoterapii w Warszawie.
Prace trzeba przekazać nauczycielowi plastyki p.
Danucie Sobolewskiej w nieprzekraczalnym terminie do 31 marca.