POWRÓT



Comenius w naszej szkole

        W latach 2009-2011 będziemy realizować zadania międzynarodowego projektu Comenius. Szczegółowe informacje na temat tego międzynarodowego projektu znajdziecie na stronie: http://comenius.org.pl/index.php/ida/197/.

         Do projektu weszły 4 szkoły podstawowe z czterech europejskich krajów:
  • Szkoła z Łodzi, z Polski - Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 111 www.sp111.edu.lodz.pl
  • Szkoła z Budapesztu, z Węgier - Eötvös József Általános Iskola www.eotvos232.hu
  • Szkoła z Peterborough, z Wielkiej Brytanii - Orton Wistow Primary School www.owps.gov.org
  • Szkoła z Tricarico, z Włoch - Istituto Comprensivo Tricarico-Calciano-MT www.icscotellaro.it .

            Koordynatorem całego międzynarodowego projektu jest Ildikó Lovász z Eötvös József Általános Iskola w Budapeszcie na Węgrzech. Językiem do komunikacji z partnerami jest język angielski. Otrzymaliśmy również wsparcie finansowe z funduszy europejskich na pokrycie kosztów podejmowanych działań i spotkania z partnerami - 24 000 Euro.

    Projekt jest realizowany pod hasłem BAŚNIE I LEGENDY W KRAJACH EUROPEJSKICH.

    Oto szczegółowe założenia projektu:

            Uczniowie będą poznawać legendy innych krajów poprzez zakres działań programowych. Każda szkoła wybierze legendę ze swojego kraju i podzieli się nią z innymi krajami. Uczniowie będą mieli za zadanie zaobserwować podobieństwa, cechy charakterystyczne oraz różnice pomiędzy swoimi i innymi utworami. Temat ten jest także doskonałą okazją do zapoznania się z ojczystymi legendami.
            W drugiej części projektu, opracowywać będziemy tę samą baśń (np. Hansa Christiana Andersena). Skoncentrujemy się na fabule oraz na tym, w jaki sposób została ona zinterpretowana w poszczególnych krajach. Przedyskutujemy również kwestię tego, czy dany utwór może odnosić się do czasów obecnych.

            Projekt początkowo będzie realizował założenia programowe z języka angielskiego czyli doskonalenie umiejętności czytania, pisania i mówienia. W czasie swojego trwania projekt będzie się rozwijał także w innych kierunkach programu nauczania różnych przedmiotów:
    • kształcenie umiejętności czytania tekstów ze zrozumieniem (język angielski),
    • kształcenie umiejętności dyskutowania na ich temat (język angielski);
    • odnajdywanie motywów wędrownych w baśniach i legendach (wykorzystanie wiedzy z literatury),
    • dokonywanie charakterystyki postaci literackich (kształcenie umiejętności stylistycznych),
    • odnajdywanie cech wspólnych literatury rodzimej z literaturą obcą (poszerzanie wiedzy literackiej),
    • omawianie cech gatunkowych: legend, baśni (poszerzanie wiedzy z zakresu teorii literatury).
    Legendy i baśnie mogą być opracowywane przy użyciu sztuki - na lekcjach plastyki, na lekcjach muzyki, na zajęciach teatralnych, na lekcjach religii, przyrody, historii i geografii.

            Zadania projektu mają zostać zintegrowane z planem nauczania w następujący sposób:
    • Projektowanie logo, tworzenie komiksów - lekcje plastyki, koło plastyczne
    • Przedstawienie kukiełkowe - język polski (elementy teatralne), koło teatralne, lekcje plastyki i muzyki
    • Przygotowanie scenografii przedstawienia - lekcje plastyki, koło plastyczne
    • Omawianie opowiadań i odszukiwanie w nich elementów historycznych - lekcje historii
    • Praca nad stroną internetową - lekcje informatyki i języka angielskiego
    • Prowadzenie korespondencji z innymi szkołami - lekcje języka angielskiego
    • Omawianie flory i fauny w opowiadaniach - lekcje przyrody, geografii
    • Napisanie książki kucharskiej - język polski, przygotowanie do życia w rodzinie, technika.
    Projekt przewiduje partnerską wymianę uczniów ze szkól oraz nauczycieli.



    POWRÓT